services_banner

Langkah berjaga-jaga dan penyelenggaraan untuk penggunaan peralatan penapis: Sebelum menggunakan penapis keluli tahan karat, anda mesti memeriksa sama ada aksesori dan cincin pengedap sudah lengkap dan sama ada ia rosak, dan kemudian memasangnya jika diperlukan.

Penapis baru mesti dibersihkan dengan bahan pencuci (jangan gunakan pembersih asid). Setelah mencuci, gunakan wap suhu tinggi untuk mensterilkan, membasmi kuman, dan membersihkan penapis untuk mengelakkan pencemaran.

Semasa memasang penapis, jangan sambungkan saluran masuk dan keluar secara terbalik. Port di sisi plat bawah penapis paip adalah saluran masuk cecair, dan paip yang disambungkan ke soket elemen penapis adalah saluran keluar cecair bersih.

Yang baru ialah pengeluar tidak boleh merobek bungkusan plastik jika dibungkus dalam beg plastik di kilang pengeluaran yang bersih. Gunakan elemen penapis yang lebih menuntut dan lakukan pensterilan wap suhu tinggi selepas pemasangan.

Semasa memasukkan elemen penapis ke dalam bukaan, elemen penapis mestilah menegak. Setelah memasukkan bukaan, plat tekanan melengkung sirip hujung, dan kemudian kencangkan skru dan jangan bergerak. Selepas pintu masuk elemen penapis antara muka 226, ia harus diputar 90 darjah dan dijepit. Ini adalah kunci pemasangan. Sekiranya anda tidak berhati-hati, meterai tidak akan dapat dicapai, dan kebocoran air akan mudah, dan syarat penggunaan tidak akan dipenuhi.

Tolok tekanan silinder adalah penunjuk tekanan cecair. Sekiranya ia adalah penapis sekunder, adalah normal bahawa indeks tolok tekanan penapis pertama sedikit kurang. Semakin lama waktu penggunaan, tekanan akan meningkat dan laju aliran akan berkurang, yang berarti sebagian besar celah elemen penapis telah terjadi. Jika tersumbat, siram atau ganti dengan elemen penapis baru.

Semasa menyaring, tekanan yang digunakan umumnya sekitar 0.1MPa, yang dapat memenuhi keperluan produksi. Dengan peningkatan masa dan aliran, mikropori elemen penapis akan tersekat dan tekanan akan meningkat. Secara amnya, tidak boleh melebihi 0.4MPa. Nilai maksimum tidak dibenarkan. Lebih daripada 0.6MPa. Jika tidak, ia akan merosakkan elemen penapis atau tertusuk. Perhatian khusus harus diambil semasa menggunakan penapis ketepatan.

Apabila pengeluaran selesai, cuba keluarkan filtrat sebanyak mungkin. Waktu henti tidak lama. Secara amnya, jangan buka mesin, jangan cabut elemen penapis, atau simpan turasan semalaman. Elemen penapis dan saringan mesti dibersihkan semasa mesin dihentikan (kaedah recoil juga dapat digunakan).

Penggunaan pencocokan pilihan, perhatikan aliran, tekanan, kepala pam yang sesuai, pemilihan biasanya sesuai untuk pam pusaran, pam infusi, dll., Pam empar tidak boleh digunakan.

Kaedah penyelenggaraan peralatan penapisan 

Sekiranya penapis tidak digunakan untuk waktu yang lama, penapis mesti dibersihkan, elemen penapis mesti dikeluarkan, dicuci dan dikeringkan, ditutup dengan beg plastik untuk mengelakkan pencemaran, dan penapis harus disapu dan disimpan tanpa kerosakan.

Elemen penapis yang diganti harus direndam dalam losyen asid-basa tidak lebih dari 24 jam. Suhu larutan asid-asas umumnya 25 ℃ -50 ℃. Sebaiknya nisbah asid atau alkali terhadap air adalah 10-20%. Unsur filtrat dan penapis dengan kandungan protein yang lebih tinggi adalah yang terbaik untuk direndam dalam larutan enzim, dan kesan pembersihannya bagus. Sekiranya diperbaharui, ia mesti dibersihkan dan kemudian disterilkan wap. Pembersihan dan pembasmian kuman sangat penting untuk penapis air dan pengering penapis.

Semasa mensterilkan elemen penapis, perhatikan masa dan suhu. Sebaiknya gunakan 121 ℃ untuk polipropilena dalam kabinet pembasmian kuman suhu tinggi, dan gunakan wap untuk pensterilan pada tekanan wap 0.1MPa dan 130 ℃ / 20 minit. Ia sesuai untuk polysulfone dan polytetrafluoroethylene. Pensterilan wap boleh mencapai 142 ℃, tekanan 0.2MPa, dan masa yang sesuai adalah sekitar 30 minit. Sekiranya suhu terlalu tinggi, waktunya terlalu lama, dan tekanan terlalu tinggi, elemen penapis akan rosak.


Masa pengeposan: 11 Okt-2020